Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

November 23, 2013

Kisah Rasullulah Yang Sangat Sayang Pada Kucingnya

Hai topik hari ini ialah mengenai kucing. Ramai yang suka memelihara dan menyayangi kucing kan? Sifat semulajadi kucing yang sangat comel dan penyayang tu membuat ramai yang menyukainya include me. Hehe terdetik hati untuk update pasal kucing sebab semalam dah post dekat facebook dan insta.
Tahukah bahawa Nabi Muhammad S.A.W memiliki seekor kucing kesayangan yang Baginda namakan ‘Mueeza’ ?
Untuk mengetahui lanjut.. baca lah sampai habis ye.. hehe

Ada suatu ketika, di kala Nabi hendak mengambil jubahnya dan ditemui Mueeza sedang tidur di atas jubahnya. Kerna tidak ingin mengganggu haiwan kesayangnya itu, Nabi pun memotong belahan lengan jubah yang ditiduri Mueeza tadi.

Ketika Nabi kembali ke rumah, Muezza terbangun dan menunduk sujud kepada majikannya. Sebagai balasan, Nabi mengelus lembut ke badan kucing itu sebanyak 3x sebagai tanda kasih sayangnya kepada Mueeza.

Setiap kali Nabi menerima tetamu di rumahnya, Nabi selalu menggendong Mueeza dan diletakkan di atas pahanya. Salah satu sifat Mueeza yang Nabi sukai ialah ia selalu mengiau ketika mendengar azan, dan seolah-olah suaranya terdengar seperti mengikuti lantunan suara azan.

Kepada para sahabatnya, nabi berpesan untuk menyayangi kucing peliharaan, layaknya menyayangi keluarga sendiri.

Hukuman bagi mereka yang menyakiti haiwan ini sangatlah serius, dalam sebuah hadist shahih Al Bukhori, dikisahkan tentang seorang wanita yang tidak pernah memberi makan kucingnya, dan tidak pula melepas kucingnya untuk mencari makan sendiri. Nabi SAW pun menjelaskan bahwa hukuman bagi wanita ini adalah siksa neraka.

Pernah nina tengok orang dera kucing. Bukan kucing je binatang lain pun. Apalah kejam sangat diorang ni? Binatang tu ciptaan Allah juga. Makhluk Dia juga. Sanggup buat macam tu. Subhanalah. So siapa yang tak suka janganlah pernah menyakiti haiwan ini kerana dosanya amatlah besar. 

10 comments:

  1. Replies
    1. sama sama. kita kan manusia saling mengingati ^^

      Delete
  2. kucing comel sangat2! nak luahkan perasaan kat kucing pun rasa seronok. saya mmng sumpah betul sape yg dera kucing ni, mmng tak berhati perut betul.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tau tak pe! hehe sakit hati kan yg dera binatang tu. grrr!

      Delete
  3. grrr.. memang sakit hati betul tengok siape yang sakitkan kucing tu. eiii, benci dengan orang macam tu. Kucing comell....~

    ReplyDelete
  4. Hi! 안녕하세요~~! please do visit our blog! we sell
    purely handmade products such as pouch,
    earrings, cards, hp strap, cute items!
    쇼핑하시면 더 감사합니다~~^^
    http://twinscraftlife.blogspot.com

    ReplyDelete

Thank you for comment. Come again :)

WARNING!
AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998
Seseorang yang menggunakan applikasi dengan memulakan penghantaran apa-apa komen, permintaan, cadangan atau komunikasi lain yang lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jelik sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain; atau tanpa mendedahkan identitinya dan dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu mana-mana orang di mana-mana nombor atau alamat elektronik, adalah melakukan satu kesalahan dan boleh didenda tidak melebihi RM 50,000.00 @ dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi 1 tahun @ kedua-duanya.